Forslagsstiller opplever ofte at vurderinger blir gjort stykkevis og delt, og at dette kan skape uforutsigbarhet, unødvendig ressursbruk og omkamper om tema som i utgangspunktet er avklart tidligere. I en del saker tar det lang tid mellom de ulike fasene i planarbeidet. Det er spesielt pekt på behovet for bedre avklaringer av forutsetningene, avveininger mellom sektorinteresser tidlig i prosessen og bedre dialog. I en del tilfeller er oppfatningen at det også stilles for store krav til skriftlig dokumentasjon.
Fra kommunalt hold er det pekt på at private forslagsstillere i en del tilfeller synes å ha urealistiske forventninger til hva som kan bygges ut. En utfordring kan være mangelfull kompetanse hos forslagsstillere og private plankonsulenter og at dette fører til at kommunen må bruke uforholdsmessig mye tid til å gi veiledning.
Sektormyndighetene beskrives å være forsiktige med og å uttale seg tydelig tidlig i prosessen, for å unngå å bli møtt med påstander om omkamp hvis det endelige planforslaget ikke i tilstrekkelig grad ivaretar deres interesser. Resultatet er at sektormyndighetene ofte vil se planforslaget mer i detalj, før de går i dialog om den endelige løsningen.
«Raskere, mer effektiv og forutsigbar offentlig saksbehandling med god kvalitet».
Planinitiativ.no vil være en vesentlig del av det fremvoksende digitale økosystemet for norsk planlegging.
Les mer om digitalisering av planprosesser på Kommunal- og moderniseringdepartementets sider.
«Raskere, mer effektiv og forutsigbar offentlig saksbehandling med god kvalitet».
Automatiserte prosesser som sanntids datauttrekk fra flere kilder, hjelper deg å raskt oppnå kjent kvalitet i data og prosesser, og færre tidkrevende og repetitive arbeidsprosesser.
Når en forutsetning tilføres eller endres, hjelper relasjonskontroll til at nødvendige relaterte reaksjoner beskrives. Funksjonen forenkler spesielt tverrfaglige proseseser, med mange og ofte uoversiktlige sammenhenger. Proaktivt kan relasjonskontroll brukes for å se konsekvenser av planlagte endringer.
Dokumenter deles og lagres i skyen, med versjoner og endringsloggfiler.
Visualisering av prosesser og arbeidsflyt gir oversikt.
Planinitiaitv.no strukturerer prosesser for beskrivelse av:
- Forslagsstiller
- Forslagstillers kompetanse
- Behov for kompetanse i oppgaver
- Formålet med planen
- Planområdet og om planarbeidet vil få virkninger utenfor planområdet
- Planlagt bebyggelse
- Anlegg og andre tiltak
- Utbyggingsvolum og byggehøyder
- Funksjonell og miljømessig kvalitet
- Tiltakets virkning på, og tilpasning til
- Landskap og omgivelser
- Forholdet til kommuneplan, eventuelle gjeldende reguleringsplaner og retningslinjer, og pågående planarbeid
- Hvordan samfunnssikkerhet skal ivaretas, blant annet gjennom å forebygge risiko og sårbarhet
- Hvilke berørte offentlige organer og andre interesserte som skal varsles om planoppstart
- Prosesser for samarbeid og medvirkning fra berørte fagmyndigheter, grunneiere, festere, naboer og andre berørte
- Vurderingen av om planen er omfattet av forskrift om konsekvensutredninger, og hvordan kravene i tilfelle vil kunne bli ivaretatt
- Hvordan det skal tilrettelegges for samarbeid
- Medvirkning og samfunnssikkerhet
- Planen vil omfattes av forskrift om konsekvensutredninger og hvordan det videre opplegget skal være for arbeidet frem til en slik utredning foreligger
- Det skal utarbeides andre utredninger om bestemte temaer, og om kommunen eller forslagsstilleren skal utarbeide rapportene
- Om det er hensiktsmessig med felles behandling av plan- og byggesak
- Hva kommunen skal bidra med underveis i planarbeidet
- Om det er behov for senere dialogmøter mellom forslagsstilleren og kommunen
- En overordnet fremdriftsplan som skal gjelde for planarbeidet
- Hvem som er kontaktpersoner hos forslagsstiller og i kommunen
- Om det kan være aktuelt å stoppe planinitiativet
Helhetlig verdi- og risikostyring i tråd med blant annet NS-5418 muliggjør visualisering av verdi og risiko- forhold som før og etter planlagt utbygging eller endret arealbruk
Integrerte kontroller mot regelverk, mål og standarder som:
- Plan- og bygningsloven
- Kommunale planer
- Naturmangfoldloven
- Statlige planretningslinjer
- Rikspolitiske retningslinjer
- Kulturminneloven
- Forurensningsloven
- EU Taksonomi
- m.fl.
System er utformet for å så raskt som mulig la deg identifisere tilstander som indikere en feil, eller en ikke-akseptabel tilstand, eksempelvis:
Avvik fra:
- Planer
- Lovverk
- Interne forutsetninger
- m.fl.
Enkel eksport av rapporter for enkel dokumentasjon av compliance med regelverk, mål, og standarder. Rapporter kan aggregeres på; alternativ, plan, kommune, fylke og nasjonalt nivå, om tema som:
- Bærekraftsmål ( TCFD, BREEAM, SASB og GRI)
- Klimagassutslipp
- Rødliste for arter
- Kulturminner
- Matjord
- Trafikk
- Skredsikkerhet
- Flomsikkerhet
- Forurensing
- m.fl.
Planinitiativ.no legger til rette for at forslagsstillere og deres rådgivere på den ene siden, og kommunens planmyndighet med relevante sektormyndigheter og tjenester på andre siden, kan dele informasjon, samarbeide og fordele oppgaver seg imellom, og på tvers av gruppene. l.